Vad är ”sockerfritt” – egentligen? Vad menas med ”utan tillsatt socker”? Regler finns, men kunskaperna om dem är ofta otillräckliga hos både företagare och konsumenter. Nu genomförs en gemensam nordisk kampanj för att komma tillrätta med bristfällig och vilseledande märkning om socker. Livsmedelsverket svarar för kontrollerna i Sverige, meddelar verket.
– Påståenden som ”utan tillsatt socker” och ”sockerfritt” blir allt vanligare, men termerna används inte alltid korrekt. Det är viktigt att producenter och importörer vet vilka regler som gäller. De fel som förekommer behöver inte alls vara medvetna, utan kan bero på slarv eller okunskap, säger Ulla Fäger, statsinspektör vid Livsmedelsverket.
Det finns en rad vanliga fel i märkningen, exempelvis produkter som
- märks med ”utan tillsatt socker” trots att de har sötats med fruktos, glukos, honung eller frukt- och bärkoncentrat
- sägs vara ”sockerfria”, men innehåller för mycket socker
- saknar näringsvärdesdeklaration där så är obligatoriskt
- saknar tillräcklig märkning om att produkten innehåller sötningsmedel
Nyligen anmäldes tillverkaren Leksandsbröd, just för att ha använt argumentet ” utan tillsatt socker”. Det var Konsumentföreningen Stockholm (KfS) som ansåg marknadsföringen som vilseledande eftersom inget knäckebröd innehåller socker.
Andra bloggar om: Socker, Sötningsmedel, Marknadsföring, Märkning
Lämna ett svar