web analytics
  • FörstoringsglasEfter ett år är många livsmedelsförpackningar lättare att läsa men flera texter är fortfarande så gott som oläsbara, vilket står i strid med gällande lagstiftning. Det visar den uppföljning som Sveriges Konsumenter och Konsumentföreningen Stockholm gjort av rapporten ”Större text, tack” som presenterades 2011. Det meddelar de båda organisationerna i ett pressmeddelande.

    Samma 35 produkter inom kategorierna drycker, kylvaror, torra varor, måltider och godis har återigen granskats.

    Åtta produkter har förändrats till det bättre, fem förpackningar har fått nytt utseende men är fortfarande svårlästa och fyra produkter är fortfarande så gott som oläsliga. Några företag uppger att de inom kort ska ändra utseende på sina förpackningar, enligt pressmeddelandet.

    Jag tycker det är upprörande, dessutom är det ett lagbrott. Dessutom visar företagen som gör sina texter oläsbara på ”dålig respekt för kunderna”, som Jan Bertoft på Sveriges Konsumenter säger i pressmeddelandet.

    Andra bloggar om: , , , ,

    Skrivet av av Carl @ 16:33

  • Kommentera

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.