”Pengarna tillbaka om det regnar på midsommar”, lovar företaget Sova AB i sina annonser. Men läser man det finstilta visar det sig att det måste regna mer än fem millimeter i Malmö mellan 12 till 15 på midsommarafton för att erbjudandet ska gälla.
Redan för ett år sedan förbjöd KO företaget att marknadsföra erbjudandet utan att tydligt redogöra för villkoren i annonserna, skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande. Förbudsföreläggandet, som var förenat med ett vite på 300 000 kronor, godkändes av företaget.
I tidningsannonser i år fortsätter Sova AB med marknadsföringen. Längst ner i minimal stil göms villkoren att det är i Malmö som det ska regna.
Informationen är inte tillräckligt tydlig, anser KO, som nu begär att Stockholms tingsrätt dömer ut vitet på 300 000 kronor. Marknadsdomstolen har tidigare förbjudit liknande annonser.
Uppdatering: Sydsvenskan har en egen artikel om ”regnlöftet”
Andra bloggar om: Marknadsföring, Reklam, KO, Konsumentombudsmannen
[…] gången med villkoren gömda längst ner i minimal textstorlek. Inte alls tydligt, tyckte KO, och vände sig till Stockholms tingsrätt. Tingsrätten dömde då Sova AB att betala 300 000 kronor i böter för […]