Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Carls konsumentblogg » Blog Archive » Mobiloperatörerna fixar och trixar
  • Så sent som för några dagar sedan bloggade jag om det. Jag har pratat om det i Sveriges Radio – mobiloperatörerna fixar och trixar. Nu har tidningen PC för alla ytterligare en artikel om fenomenet. Rubriken är ”Mobiloperatörernas 9 vanligaste bluffar – så undviker du dem”.

    Nummer ett på tidningens lista är höga öppningsavgifter, det vill säga den avgift du får betala för att starta ett samtal. Avgiften är egentligen en kvarleva från den tid då en telefonist kopplade upp samtalet, men passar bra för den som fixar och trixar. Avgiften kan variera mellan 99 och noll öre.

    Nummer två är olika mellanrum för tidsdebiteringen. Om en operatör har 60 sekunder mellan markeringarna kan det innebära att ett samtal som tar 61 sekunder kostar lika mycket som två minuter.

    En annan är ”ingen bindningstid”. Exempelvis marknadsför Comviq detta men har flera månaders uppsägningstid.

    Jag blir som vanligt ganska trött när jag granskar allt fix och trix. Komsumentverket har också tröttnat och förbereder ett mål i Marknadsdomstolen. Gå inte på trixandet, skäll på operatörerna och rösta med fötterna.

    Andra bloggar om: , , , ,

    Skrivet av av Carl @ 7:18

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.