Finansiell ”rådgivning” från banker och andra företag har gett upphov till problem. Exempelvis har gränsen mellan rådgivning och ren försäljning varit oklar och ”rådgivare” har inte tagit ansvar för dåliga råd.
Men tuffare tider väntar för ”rådgivarna”. En ny statlig utredning föreslår bland annat att Finansinspektionen ska kunna straffa marknadsföringsföretag som ger finansiell rådgivning till privatpersoner. Det berättar Ekot. Dessutom ska Finansinspektionen inrätta ett nytt tillsynsområde som ska inrikta sig mot konsumentfrågor.
– Vi håller precis just nu på att etablera ett nytt tillsynsområde som är enbart fokuserat på konsumentfrågorna för att på så sätt få lite bättre tryck i de frågorna, säger Martin Andersson, generaldirektör på Finansinspektionen, till Ekot.
Men mycket återstår innan branschen kan kalla sig serös. Hur ska till exempel ”rådgivarna” ta ansvar för dåliga råd? Det finns exempel på personer som förlorat allt efter att ha konsulterat bankers rådgivare.
Andra bloggar om: Rådgivning, Finansiell rådgivning, Banker, Finansrådgivare
Lämna ett svar