Nästa år väntas internet- och mobilreklamen gå om tv-reklamen i omsättning, enligt en ny prognos. Men de kommersiella tv-kanalerna ser det snarare som en möjlighet än som ett hot, enligt Sydsvenskan.
En ny prognos från revisions- och rådgivningsbyrån Öhrlings Pricewaterhouse Coopers visar att internet- och mobilreklamen i Sverige nästa år beräknas omsätta 5,7 miljarder kronor – 700 miljoner kronor mer än tv-reklamen.
Om fyra år har avståndet ökat ännu mer – då omsätter internet- och mobilreklamen nästan dubbelt så mycket som tv-reklamen, enligt prognosen.
Men de kommersiella tv-kanalerna skräms inte av utvecklingen. Snarare finns det mer pengar att hämta.
– För oss innebär det ytterligare en plattform, en stor möjlighet. Vi satsar mycket på webb-tv och digital nedladdning, och där ser vi en stark utveckling. Det är ett väldigt bra komplement till tv-reklamen för oss, säger Dan Panas, presschef på Kanal 5.
Vi får se vad som händer. Jag zappar korkad tv-reklam och tycker det är mer än tillräckligt med reklam på nätet. Det sista jag vill ha är reklam i mobilen!
Andra bloggar om: Reklam, Internet, Mobiltelefon, TV-reklam
[…] för snart två år sedan berättade jag att mobiltelefonen väntades bli en ny het marknad för reklam. Hittills har vi sluppit, men nu […]