Redan för snart två år sedan berättade jag att mobiltelefonen väntades bli en ny het marknad för reklam. Hittills har vi sluppit, men nu har den kommit, berättar P3 Nyheterna och deras inslag refereras av DN.
När Elina ringde och sms:ade på spanska till sina kompisar, fick hon helt plötsligt reklam-sms från Tele2 på spanska. Trots att hon har ett svenskt kontantkort, berättar P3 Nyheterna.
Tele2 förklarar att de har testat att skicka reklam till folk som ringer till Polen och Sydamerika.
– Vi tittar på vart de ringt. Och vid det här tillfället hade man ringt ett sydamerikanskt land så vi skickade ett erbjudande på spanska, ifall de var intresserade av att lyssna på en musiklkanal gratis under en månads tid, säger en representant till P3 Nyheterna.
Efter inslaget har Konsumentverket inlett en granskning av Tele2 och Comviqs användarvillkor. Den socialdemokratiska ledamoten Désirée Liljevall skriver nu ett brev till konsumentminister Birgitta Olsson. Hon vill veta vad ministern ska göra för att stärka kundernas integritet när det gäller sms-reklam, skriver P3 Nyheterna.
Jag vill inte ha reklam i min mobiltelefon, den tillhör min privata sfär. För närvarande finns inte heller möjligheten att ”Nixa” mobilen mot reklam och oönskade säljsantal. Enligt Tele2 handlar det om ett ”test”. Om man vill slippa sms-reklam gäller det att protestera, högljutt!
Andra bloggar om: Mobiltelefon, Telemarknad, Reklam-sms, Reklam, Sms
Lämna ett svar