Konsumentombudsmannen (KO) stämmer PPM-förvaltningsbolaget Prognosia och kräver att ett vite på en halv miljon kronor döms ut, skriver KO i ett pressmeddelande. Enligt KO har bolaget brutit mot ett tidigare föreläggande om att sluta ringa säljsamtal till konsumenter på deras mobiltelefoner, utan att de gett sitt samtycke till det. KO:s stämning uppmärksammas av TT i en rad tidningar.
Tillsammans med två andra PPM-förvaltare hade Prognosia samlat mer än 300 anmälningar när KO utfärdade sitt föreläggande. Prognosia godkände föreläggandet och lovade upphöra med försäljning på det kritiserade viset. Men bolaget fortsatte att ringa, enligt en rad anmälningar.
Jag undrar om inte KO har en biavsikt med stämningen, att få säljsamtal till mobiltelefoner prövade. Sådana säljsamtal har varit förbjudna, enligt en branschöverenskommelse. Men telemarketing-branschen har försökt öppna den möjligheten, genom att NIX:a mobiltelefoner, något som KO starkt kritiserat.
Andra bloggar om: Prognosia, PPM-förvaltare, Försäljning, Fulsälj, KO, Konsumentombudsmannen, Telefonförsäljning
Lämna ett svar