Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Carls konsumentblogg » Blog Archive » Teleoperatör lovar ärligare marknadsföring
  • För bara ett par dagar sedan bloggade jag om att de flesta abonnenter på mobilt bredband inte ens kommer i närheten av de anslutningshastigheter som marknadsförs. Nu lovar operatören 3 att tona ner sin marknadsföring av maxhastigheten, läser jag i Computer Sweden.

    Efter anklagelser om att operatörerna vilseför sina kunder väljer Tre nu att tona ner siffran 7,2 Mbit/s i marknadsföringen av sitt mobila bredband. Även Telenor har valt att inte lyfta fram siffran 7,2, skriver tidningen.

    När Tre marknadsför sitt mobila bredband har siffran 7,2 Mbit/s en framträdande roll. Men det ska det bli ändring på, berättar Erik Hörnfeldt, presschef för Tre.

    – Vi ska tona ner det här med upp till 7,2 Mbit/s. Vi ska marknadsföra oss som snabbast istället. Har man köpt 7,2 Mbit/s och bara får 1,6 Mbit/s så förstår jag att man blir besviken.

    Enligt Erik Hörnfeldt kan Tres användare räkna med hastigheter på mellan 0,6 Mbit/s och 6 Mbit/s.

    Operatören Telenor valde redan från början att inte fokusera sin marknadsföring på siffran 7,2.

    – Vi väljer att trycka på kvaliteten, inte på hastigheten. Det är så många faktorer som ska spela in för att man ska komma upp i höga hastigheter, säger Annica Elmehagen, kommunikationsdirektör på Telenor, till CS.

    Ett steg i rätt riktning. Många av klagomålen på mobilt bredband gäller just hastigheten. Det är antagligen av ren självbevarelsedrift som gör att operatören 3 backar.

    Vi får väl hoppas att Telia också ändrar sig. De kör hårt med maxhastigheten 7,2 Mbit/s. I mitt tycke handlar det om falsk marknadsföring.

    Andra bloggar om: , ,

    Skrivet av av Carl @ 5:05

  • En Kommentar

    • Erik Hörnfeldt skriver:

      Ett par snabba kommentarer om Mobilt Bredband och vår marknadsföring:
      Det är en svår produkt för vi kan inte kontrollera förbindelsen hela vägen fram till kunden. Hur långt är det till närmaste basstaiton? Är det fri sikt eller stadbebyggelse, skog eller berg mellan? Är det många som använder samma basstation samtidigt? Hur är huset man sitter i byggt? Alla dessa faktorer påverkar bandbredden men vid goda förhållanden ska man få runt 6 mbps.
      Nästa kommentar är att det troligen finns 750 000 kunder som har mobilt bredband så 116 klagomål är inte mycket. Flera av klagomålen handlar dessutom inte om hastighet utan om pris. Och KTIB säger att antalet klagomål tredubblats sedan förra året. Ja, men eftersom antalet kunder femdubblats så har ju andelen klagomål egentligen minskat.
      MVH
      Erik Hörnfeldt, 3

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.