Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Carls konsumentblogg » Blog Archive » Mobilt bredband mycket långsammare än uppgivet
  • Telekom 10.08.2008

    Jag bloggade nyligen om att klagomålen på mobilt bredband fortsätter att öka. Klagomålen gäller ofta hastigheten. Trots att branschen kommit överens om att uppge minimihastighet för fasta bredbandsanslutningar fortsätter de att uppge maxhastighet för mobilt bredband.

    Nu kommer nya siffror från Bredbandskollen, som refereras av TT och publiceras i flera tidningar. DN har en egen artikel om siffrorna.

    Upplysningstjänsten Bredbandskollen har gjort 720 000 mätningar av bredbandshastigheter under juli. Av mätningar där användaren säger att de har mobilt bredband med ett abonnemang som ska ge en hastighet på upp till 7,2 megabit per sekund har den genomsnittliga surfhastigheten varit 1,6 megabit per sekund. Långt under topphastigheten alltså. 80 procent av mätvärdena hamnar under 2,5 megabit per sekund.

    Operatörerna själva säger att ett godkänt resultat är 0,6 megabit per sekund men inte heller den hastigheten uppnås av alla. 31 procent av Telias kunder hamnar under det värdet liksom 22 procent av 3:s, 25 procent av Telenors och 41 procent av Tele 2:s kunder.

    ”Vår statistik visar tydligt att det är många användare som inte ens kommer i närheten av 7,2 megabit per sekund. Att mobilt bredband överhuvudtaget marknadsförs med denna hastighet är märkligt”, anser projektledaren på Bredbandskollen Rickard Dahlstrand till TT.

    Operatörerna måste skärpa till sig och ta klagomålen på allvar. Tyvärr finns ännu inga tecken på det.

    Bredbandskollen kan du kontrollera din egen anslutningshastighet.

    Andra bloggar om: , , ,

    Skrivet av av Carl @ 4:53

  • 2 Kommentarer

    • Janno skriver:

      Här är nånting till uppdrag gransning.
      Telias marknadschef Gunilla Åberg säger:
      Vi får titta på det. Men vi försöker vara jättetydliga med vilka hastigheter kunderna kan förvänta sig, och hittills har vi fått väldigt få klagomål, säger Gunilla Åberg, marknadschef för mobila tjänster på Telia.
      Väldigt få klagomål alltså? Undrar nu hur vet hon det? Om hon vet det skulle jag vilja veta hur många klagomål har dem i sånna fall fått?
      Hur räknar dem ut det och hur gör dem statistik?
      Jag skulle ge Gunilla sparken för ljugandet för att jag är bergis på att hennes uttalande inte stämmer!!

    • […] bara ett par dagar sedan bloggade jag om att de flesta abonnenter på mobilt bredband inte ens kommer i närheten av de […]

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.