De flesta nätbutiker som säljer barnkläder ger felaktig eller ofullständig information till kunderna. Många försöker inskränka ångerrätten. Det visar en granskning som Konsument Göteborg har gjort och som GP berättar om.
Konsumentkontorets tjänstemän har besökt 95 svenska sajter som säljer barnkläder. De har inte synat priser eller kvalitet utan enbart den information som enligt lag ska finnas där. Företagets namn och adress måste anges och kunderna ska upplysas om sin lagstadgade ångerrätt.
På många punkter fick butikerna godkänt. De allra flesta hade tydliga kontaktuppgifter och sex av sju berättade att man kan ångra köpet inom två veckor. De flesta upplyste också om att kunden får betala returfrakten.
Men när det gäller villkoren för att ångra sig fanns det stora brister. 46 av butikerna hade felaktig information. Det i särklass vanligaste felet var att de påstod att förpackningen måste vara obruten – något som säljaren inte har rätt att kräva, skriver GP.
Du kan läsa mer om ångerrätt på Konsumentverkets webbplats.
Andra bloggar om: Barnkläder, Internet, Nätbutiker, Konsumenträtt, Ångerrätt
[…] har tidigare bloggat om näthandel som har felaktig eller obefintlig information om ångerrätte, i det fallet gällde det […]