Bokpriserna stiger i bokhandeln, läser jag i en osignerad artikel i Sydsvenskan. Enligt statistiken har priserna ökat i genomsnitt sju procent i år, ännu mer i bokhandelsledet. Bokhandelskedjorna har gett upp försöken att konkurrera med stormarknadernas bokpriser.
Enligt branschtidningen Svensk Bokhandel har priserna på de böcker som toppar försäljningslistorna ökat markant det senaste året, något som skulle tyda på en förändrad prisstrategi hos bokhandelskedjorna.
– Vi har höjt priserna lite grand, mellan tjugo och trettio kronor, eftersom vi har legat för lågt tidigare. Det gäller inte något särskilt område utan vi höjer där vi känner att vi kan höja, men framförallt handlar det om de titlar där vi säljer ett stort antal böcker, säger Akademibokhandelns produktchef Eva Hogle.
Det priskrig som uppstod när stormarknaderna började sälja böcker nu har upphört och istället försöker bokhandeln locka till sig kunder med ett bredare sortiment och större kunskap.
[…] försäljningssiffrorna. Men jag undrar om det inte är prishöjningarna på böcker, som jag bloggade om för några månader sedan, som ger effekt. Bokhandlare och förläggare måste inse att det inte […]