Uppåt, uppåt, uppåt. Mellan 1998-2007 växte försäljningen med inte mindre än 41 procent, enligt Svenska förläggareföreningens statistik. En motor i tillväxten är bokmomssänkningen 2002. En annan att böckerna har blivit tillgängliga på ett annat sätt än tidigare, läser jag i SvD.
Men nu verkar den positiva trenden ha brutits. Enligt Kristina Ahlinder, vd på Förläggareföreningen, visar snabbstatistik att förlagen tappade runt 11 procent i försäljning under de första åtta månaderna 2008 jämfört med motsvarande period 2007. Hon har ännu inte fått in siffrorna för de återstående månaderna, som innehåller julförsäljningen.
-Min uppfattning är att 2008 inte slutar som med ökad försäljning, snarare plus minus noll.
Även återförsäljarna märkte av en nedgång. Ulf Lindstrand, vd på Akademibokhandeln, kallar 2008 för ett år med stagnerande bokförsäljning.
-Vi har ju varit vana vid tillväxt år efter år, det har vi inte sett 2008. Vi slutar nog något upp, men marginellt i så fall, säger han om försäljningen hos kedjan, som har över 60 ”fysiska” butiker och dessutom samarbetar med internetbokhandeln Bokus.
Även DN kommenterar de sjunkande försäljningssiffrorna. Bokbranschen har traditionellt klarat lågkonjunkturer bra. Konsumenterna har dragit in på annat, men fortfarande unnat sig böcker. Den rådande finanskrisen kan dock innebära att den gamla sanningen måste modifieras, skriver DN.
Båda tidningarna och branschen drar slutsatsen att det är lågkonjunkturen, eller finanskrisen, som ligger bakom de sjunkande försäljningssiffrorna. Men jag undrar om det inte är prishöjningarna på böcker, som jag bloggade om för några månader sedan, som ger effekt. Bokhandlare och förläggare måste inse att det inte går att höja priserna på böcker med 20-30 kronor och sedan se förvånade ut när försäljningen går ned.
Andra bloggar om: Böcker, Försäljning, Lågkonjunktur, Finanskris
Lämna ett svar