Att Ryanair inte följer Allmänna reklamationsnämndens utslag är en följetong här på bloggen. KO har också tröttnat på bolagets konstrande och har dragit dem inför domstol.
Målet handlar om ett svenskt par som skulle resa med Ryanair från Bryssel till Stockholm i maj 2006, skriver KO i ett pressmeddelande. Strax före hemresan fick paret veta att deras flyg var inställt och att de kunde få plats på ett annat flyg först två dagar senare.
Paret fick tillbaka pengarna för sina biljetter, 322 kronor, men fick i övrigt ingen kompensation. De blev inte heller erbjudna mat och hotellrum. Paret kunde inte vänta på flyget två dagar senare utan betalade hemresan med taxi, tåg och hyrbil, ur egen ficka. Den kostnaden vill man nu ha ersättning för.
KO anser att Ryanairs beteende strider mot lagen och har därför bestämt sig för att företräda paret i tingsrätten. Fallet är också av stort intresse eftersom det saknas prejudikat på området.
Konsumentombudsmannen fungerar som ett så kallat KO-biträde i det här fallet. Möjligheten att gå in som KO-biträde används i fall som kan vara prejudicerande eller i övrigt har ett stort allmänintresse.
Vii väntar med intresse på utslaget!
Andra bloggar om: KO, Konsumentombudsmannen, Ryanair
Lämna ett svar