Att det nästan ständigt är rea hos Hemtex är ingen nyhet, jag har bloggat om det tidigare. Nu vill Konsumentverket sätta stopp för den här försäljningsmetoden, läser jag i GP.
I sin undersökning finner Konsumentverket att Hemtex under tiden september 2007 till augusti 2008 brukat ordet rea under två perioder och i sammanlagt 137 dagar, eller närmare fem månader.
Enligt KoV kan en realisation i verklig mening ha en varaktighet av högst några få veckor. ”Ett reklampåstående om realisation måste därför i regel anses missvisande om realisationen pågår mer än cirka två månader om året”, skriver KoV i en delgivning till Hemtex advokatbyrå.
Hemtex har i ett tidigare svar till KoV anfört att det i branschen är vanligt med rea två gånger om året. I övrigt har bolaget kortare ”rensningar” och ”städningar” en gång på hösten och en gång på våren. Hemtex skriver även att i en sällanköpsbransch tar det längre tid att arbeta bort överlager och felköp, än i exempelvis klädesbranschen.
Dessa argument biter dock inte på KoV.
– Jag tycker att överträdelsen är ganska klar och det är rimligt med ett förbud. Det går helt enkelt inte att ha rea nästan hälften av årets dagar, säger Mattias Grundström, jurist på Konsumentverket till GP.
Andra bloggar om: Hemtex, Realisation, Konsumentverket
Lämna ett svar