Hemtex får skarp kritik för sin marknadsföring. – De ständiga reorna gör marknadsföringen oseriös och vilseledande, säger Jan Bertoft, generalsekreterare för paraplyorganisationen Sveriges Konsumenter, till DN.
– Ombyggnadsrea, utförsäljning, slutrea, sommarrea, extrapriser, förpackningsbyte, flyttrea… Ordet rea ska användas med försiktighet och gälla under en begränsad tid och vara i högst några veckor. Det blir svårt för konsumenten att förstå vad som är ordinarie pris när det alltid är rea, säger Jan Berthof.
Även Konsumentverket har uppmärksammat Hemtex marknadsföring det senaste året.
– Vi kom fram till att de inte hade rea på samma varor hela tiden och då är det okej, men därmed inte sagt att de alltid följer marknadsföringslagen, säger Cecilia Hurtig, jurist på Konsumentverket.
Hemtex vd Anders Jansson ställer sig frågande till kritiken av marknadsföringen.
– Vi har inte fått några reprimander och jag tycker att vi är raka, klara och tydliga med vårt budskap till kunderna, säger han till tidningen.
Andra bloggar om: Hemtex, Rea, Sveriges konsumenter
[…] det nästan ständigt är rea hos Hemtex är ingen nyhet, jag har bloggat om det tidigare. Nu vill Konsumentverket sätta stopp för den här försäljningsmetoden, läser jag […]
[…] har bloggat om Hemtex och deras ständiga reor. Nu vill KO sätta stopp för dem, berättar Konsumentverket i ett […]