Den senaste månaden har Konsumenternas elrådgivningsbyrå fått in ett 30-tal klagomål mot elbolaget Göta Energi. Många känner sig lurade av deras gatuförsäljare som tecknar elavtal bakom ryggen på kunderna, läser jag i UNT.
Det senaste året har anmälningarna mot gatuförsäljare ökat. Men att ett och samma bolag har fått 30 klagomål på en månad är ovanligt mycket på så kort tid.
UNT har också ett exempel med en ofrivillig kund, som lämnat en del personliga uppgifter till en säljare på stan, men som bett att få återkomma. Hon fick sedan ett brev från Göta energi, där hon hälsades välkommen som kund, utan att hon skrivit på något avtal. Dessutom stod hennes man för det avtal de redan hade.
Reglerna kring tecknande av elavtal kan vara svåra att tolka. Det finns till exempel inga krav på hur avtalet ska se ut, vilket innebär att även ett muntligt avtal är bindande.
– Men oavsett om konsumenten har tackat ja till ett avtal måste hon förstå vad hon har tackat ja till för att det ska gälla, säger Ola Svensson som är jurist på Konsumentverket.
Enligt Konsumenternas elrådgivningsbyrå har Göta Energi handlat felaktigt, på flera sätt.
– Företaget har använt sig av felaktig marknadsföring. Det strider dessutom mot ellagen att ingå avtal med någon annan än den som har elavtalet. Det räcker inte med att en kund har sagt ja till ett byte, förklarar Bo Hesselgren, vd för Konsumenternas elrådgivningsbyrå till UNT.
Jag skulle aldrig teckna avtal med en försäljare på gatan, eller i ett tillfälligt försäljningsställe i exempelvis ett köpcentra. Då gäller inte konsumentlagstiftningen. Lämna inte heller några som helst personliga uppgifter, alla säljare är inte seriösa.
Jag väntar fortfarande på att regeringen ska göra något åt dessa luckor i lagstiftningen, som till och med KO har påpekat. Men så länge vi har en konsumentminister, Nyamko Sabuni, som är helt ointresserad av konsumentfrågor lär inget hända.
Andra bloggar om: Göta Energi, Elavtal, Konsumentlagstiftning, Eventförsäljning, Gatuförsäljning, Konsumentministern, Ångerrätt, Nyamko Sabuni, Regeringen
Hej,
Läste det här inlägget som kanske inte var helt aktuellt, men ändå såpass relevant att jag vill besvara det.
Göta energi hade under en period 2008 problem med det säljbolag som i vårt namn sålde el-avtal. Försäljningen genomfördes inte på ett i våra ögon korrekt sett vilket ledde till mycket klagomål och stor skada på vårt varumärke. Så fort dessa brister upptäcktes avbröts allt samarbete med bolaget ifråga.
Göta energi är mycket måna om att agera enligt god sed och gällande lagstiftning, men tyvärr brast våra kvalitetskontroller under den här perioden – vilket föranlett ett stort arbete för att inte detta skall kunna inträffa igen.
John Gustafsson
Försäljningschef Göta energi ab