Det finns en rejäl lucka i konsumentlagstiftningen. När lagarna kom till var det ingen som tänkte på att du kunde skriva avtal på gatan eller vid ett tillfälligt försäljningsställe i till exempel ett köpcentrum. På fackspråk kallas det canvas- eller eventförsäljning. Något som är väldigt vanligt i dag. Så säljs ofta mobil-, tele- eller elabonnemang. Skriver du på ett avtal då är du rättslös, ingen del av konsumentlagstiftningen gäller. Du har till exempel ingen ångerrätt.
Det här har varit känt länge. Men hittills har inte regeringen gjort något åt saken. Nu ryter den nytillträdde KO till och kräver en ändring, något som rapporteras i samtliga media.
– Konsumenten känner att de hamnar i en oförberedd försäljningssituation. Man är ute i andra ärenden och stöter på en aggressiv försäljare och så sluter man ett nytt mobilabonnemang och så visar det sig när man kommer hem att man gjort något oöverlagt som man inte kan krypa ur, man har ingen ångerrätt och det tror de flesta att man har precis som i hemförsäljningslagen, säger han till SR.
KO kräver nu att lagen ändras och skriver till regeringen att rätten att ångra köpet i fjorton dagar borde gälla alla avtal som sluts utanför fasta försäljningsställen.
Det här är något som borde vara genomfört för länge sedan. Men eftersom vi har en konsumentminister, Nyamko Sabuni, som verkar vara fullständigt ointresserad av sitt område, har inget hänt. Händer något nu, eller måste andra skrika högre?
Andra bloggar om: Konsumentlagstiftning, Eventförsäljning, Gatuförsäljning, Konsumentministern, Ångerrätt, Nyamko Sabuni, Regeringen
[…] i till exempel ett köpcentrum, gäller inte den vanliga konsumentlagstiftningen. Jag har tidigare kritiserat detta och KO har pekat på […]