Jag har under många år haft mitt lönekonto i SEB. På kort tid har båda de kontor jag har närmast upphört med all kontanthantering. Jag kan varken sätta in, eller ta ut kontanter där, vilket kan ge problem ibland. Anledningen är rånrisken, säger de när SvD:s E24 tar upp saken.
SEB uppger att av 175 kontor har 20 upphört med kontanthanteringen och att ytterligare tio gör detta vid årsskiftet. Uttag och insättningar måste ske via automater.
Även SEB-kontor på mindre orter som det vid torget i fridfulla Simrishamn har påverkats av en rånepidemi mot banker i andra skånska orter. Dörren hålls numera låst och en väktare kollar besökare innan de släpps in, skriver E24.
Vi är alltså hänvisade till insättnings- och uttagsautomater. Det vore väl okej om automaterna alltid fungerade. Men så är inte fallet. Insättningsautomaterna krånglar ofta, och det kan dröja flera dagar innan de blir lagade. Uttagsautomaterna lyser ofta rött när man ska ta ut pengar, och då står man sig slätt, även om bankkontoret har öppet.
Det går väl an för mig, som har hyfsat tätt mellan uttagsautomaterna, men jag har ibland fått åka runt innan jag hittat en fungerande insättningsautomat. Inte ens banken kan upplysa mig om vilka automater som fungerar.
SEB borde, innan de inför ett idiotstopp för kontanter, se till att automatsystemet i stort sett alltid fungerar. I varje fall borde man, på något sätt, kunna se vilka automater som är i drift. En bank som inte kan hantera kontanter, med automater eller på annat sätt, är ingen bank! Själv funderar jag allvarligt på att byta.
Andra bloggar om: Banker, SEB, Kontanter, Insättningsautomat, Uttagsautomat, Bankomat
Bankernas ignorans mot oss privatpersoner tycker jag går alldeles för lätt bi i media och även i samhället. Varför byter vi aldrig bank? Varför låter vi oss bli behandlade som småbarn av bankerna och bara stillasittande ta emot deras skit? Till och med systembolaget har blivit mer kundorienterat än vad bankerna är, och då är det statligt och har verkligen ett monopol istället för bankernas oligopol.
Banker, börja lyssna på kunderna. Var flexibla med era internetbanker, men ha även kvar kontoren för oss som vill kunna träffa en personlig bank”man” när vi känner att andan faller på. Så länge det finns kontanter så måste bankerna hantera dem, och låt oss få växla in mynt när vi vill, ta ut och sätta in pengar när vi vill. Inte ens insättningsautomaterna kommer man åt dygnet runt, utan trots att det är en maskin så måste man ofta befinna sig på rätt plats på rätt tid. Så dumt så man undrar vilka som är bankens kunder egentligen? Tydligen är det iaf inte en normal privatperson, för då hade bankerna underlättat för oss istället för att försvåra vår vardag.
[…] besöka ett kontor hanterar ärenden som jag inte kan göra över Internet. Jag har tidigare bloggat om min irritation över […]