Jag har tidigare bloggat om att försäljningen av ekomat ökar i Sverige ökar, trots att den minskar i Storbritannien. Nu kommer nya siffror, läser jag i Sydsvenskan.
Livsmedelsjättarna ökade sin försäljning av ekologiska varor avsevärt under 2008, skriver tidningen.
2007 sålde de svenska butikerna ekologiska varor för 4,3 miljarder kronor. Siffran för 2008 förväntas vara betydligt högre. Under det gångna året ökade Icas försäljning av ekologiska produkter med 50 procent jämfört med föregående år. Den positiva trenden märks även hos en annan livsmedelsjätte, Coop, som har stått för ungefär hälften av ekoförsäljningen i den svenska handeln.
– Siffrorna är inte klara för 2008 ännu men under det första halvåret hade vi en ökning på knappt 50 procent. Det har varit en stadig ökning sedan vi började bygga upp vårt sortiment. Ökningen har varierat från år till år men under 2008 har vi haft en stor ökning, säger Magnus Frisk, informationschef på Coop.
Försäljningen av de ekologiska varorna ökar allt mer och så gör även varuutbudet. Ica fördubblade sitt sortiment under året och lanserade samtidigt sina egna ekoprodukter. Axfood passade även på att lansera en egen ekoserie under det gångna året, enligt Sydsvenskan.
Andra bloggar om: Ekomat, Ekologiskt, Ekologisk mat, Försäljning
[…] Förra året nådde försäljningen av ekologiska produkter rekordnivåer och nu visar nya siffror att det stora intresset håller i sig i år. […]