Damtrosor, rakhyvlar och vitaminer är några av de varor försäljarna försökt pracka på kunderna. Nu varnar Konsument Göteborg för oseriösa säljmetoder, läser jag i GP.
De senaste månaderna har Konsument Göteborg fått in mängder med klagomål på oseriös försäljning. Via telefon och utanför matbutiker har kunderna lockats med varor som vitaminer, säloljekapslar och rakhyvlar.
Kunderna lovas ett gratisprov men upptäcker sedan att han eller hon är bunden av ett abonnemang som det är nästan omöjligt att avsluta . Ofta går det inte ens att kontakta företaget.
– Det verkar som försäljarna riktat in sig på äldre personer. På ett skamligt sätt utnyttjas många godtrogna äldre människor som blir väldigt oroliga när det inte går att få ett stopp försändelserna och räkningarna, säger Monika Jukic på Konsument Göteborg i ett pressmeddelande, enligt GP.
Det ger mig möjlighet att tjata igen. Köp aldrig något, eller beställ ”gratisprover”, på gatan eller vid ett tillfälligt försäljningsställe! Då är du rättslös!
Andra bloggar om: Försäljning, Tillfälligt försäljningsställe, Konsumentlagstiftning, Oseriös försäljning
[…] har bloggat om det förut, och nu varnar SvD igen, för ”gratisprover” som inte är gratis. Oftast kommer […]