Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Carls konsumentblogg » Blog Archive » Gratis som inte är gratis
  • Jag har bloggat om det förut, och nu varnar SvD igen, för ”gratisprover” som inte är gratis. Oftast kommer erbjudandet via en telefonförsäljare och kan nästan gälla vad som helst; kalsonger, strumpor, tandborstar eller vitaminer.

    Men med förpackningarna kommer också en prenumeration, som binder kunden att fortsätta att betala för sakerna – trots att man inte skrivit på något.

    Enligt Konsumentverket utgör klagomålen på försäljningsföretagen en ”betydande del”, som i allt större utsträckning tar resurser från andra ärenden.

    – Vi upplever ett missbruk av de här erbjudandena och det ska egentligen vara tvärtom, säger man inte aktivt ja, så ska det inte rulla på, säger Mattias Grundström, jurist på Konsumentverket.

    Han menar att problemet nu vuxit sig så stort att det kan bli aktuellt för KO att göra en övergripande granskning av hela branschen.

    En ny dom i marknadsdomstolen som slår fast hur mycket information som måste lämnas innan avtalet kan slutas, ger dock lite hopp.

    – Vi kan inleda ett tillsynsärende där vi talar om vad som gäller. Även om det alltid kommer att finnas lycksökare som vill göra snabba pengar, kommer den här domen att göra det svårare för den stora massan, säger Mattias Grundström till SvD.

    Det säkraste är dock att använda den metod som rekommenderas av en konsumentvägledare som SvD talat med.

    – Köp aldrig någonting över telefon, be att få ringa tillbaka istället, säger konsumentvägledaren Pekka Lehtinen till SvD.

    annars riskerar du att få ett inkassoärende på halsen!

    Andra bloggar om: , ,

    Skrivet av av Carl @ 13:04

  • 3 Kommentarer

    • Eric skriver:

      Man börjar med att NIXa sitt tel nr, sen använder man frekvent ordet ”NEJ” !!
      (”Nej tack” är overkill för dessa fridstörare..)
      Därefter inför man House rule nr 1: ALDRIG köpa något via telefon, aldrig – JAG bestämmer när JAG vill köpa – ALDRIG någon annan..

    • Eric skriver:

      Del II:
      Jag har anmält borsta.se till DM-nämnden.. (fullt berättigat, då de ringer till NIX-ade nr!)
      DM är en inrättning som sannolikt betår av gamla s-kommunalråd.
      Efter 6 månader fick jag ett mail om att ”de hade mottagit min anmälan”..
      borsta.se är ett av värstingföretagen när det gäller ”obeställda varor”.

    • […] handlar om något som jag bloggat om tidigare, ”gratisprover” som inte är gratis, men dessutom om en rad andra överträdelser i […]

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.