Jag har bloggat om Hemtex och deras ständiga reor. Nu vill KO sätta stopp för dem, berättar Konsumentverket i ett pressmeddelande. GP har en artikel om föreläggandet.
Att ha reor som varar i över fyra månader på ett år är inte tillåtet enligt marknadsföringslagen. Nu kräver KO skärpning av Hemtex, annars dras saken till domstol skriver verket.
Flera konsumenter har hört av sig till Konsumentverket och menat att det inte är rimligt med Hemtex reor som aldrig verkar ta slut. Andra har reagerat på att det i företagets annonser stått, ”rea på allt”, när rean i själva verket gällt endast utvalda varor.
Konsumentombudsmannen, KO, har efter en granskning beslutat att förbjuda Hemtex från att ha reor som varar längre än elva veckor per år. Detta med hänvisning till en tidigare dom i Marknadsdomstolen. KO förbjuder även Hemtex att använda formuleringen, ”rean upphör”, trots att rean fortsätter.
Vidare sätter KO stopp för annonser med rubriken, ”rea på allt”, när man i den finstilta texten undantar vissa varor, enligt pressmeddelandet.
– Och fortsätter man annonsera på samma sätt som tidigare riskerar man böter på 500 000. Det tror jag inte man vill riskera. Det här redan inneburit mycket negativ publicitet för Hemtex, säger Mattias Grundström, jurist på Konsumentverket, till GP.
Andra bloggar om: Hemtex, Realisation, Konsumentverket
Lämna ett svar