web analytics
  • Böcker, Kultur & Nöjen 27.02.2009

    Bokrean kämpar i motvind, berättar TT. Försäljningen de två första dagarna backade med mellan 15 och 35 procent, skriver tidningen Svensk Bokhandel.

    Akademibokhandelns försäljning föll med drygt 15 procent jämfört med föregående år. Motsvarande siffra var för Bokia runt 20 procent och de fristående handlarna i JB-gruppen tappade mellan 20 och 35 procent.

    Även stora varuhuskedjor som Coop, Ica och Åhléns förlorade mellan 10 och 24 procent av försäljningen.

    En förklaring till den dåliga starten för bokrean kan vara att första readagen inföll dagen före löning, enligt TT.

    Men på nätet går rean bra, rapporterar SvD. Adlibris hade 50 000 förhandsbeställningar. Det är nästan en fördubbling jämfört med de första dagarna 2008.

    – Vi är supernöjda, säger vd:n Pär Svärdson.

    I måndags kväll, några timmar före den officiella reastarten, hade sajten 100000 besökare. Som Pär Svärdson uttrycker det: ”en hel svensk stad.”

    Också på konkurrenten Bokus är man nöjd. Där har man haft en ökning på 20-25 procent av förhandsbeställningarna, enligt vd Erik Liedberg. Dessutom är snittsumman på varje order högre än 2008.

    – Mycket av framgången beror nog på att folk vill kunna köpa även rea på ett smidigt sätt. Det är kanske inte alltid så lockande att gå upp mitt i natten eller sticka ut på dagen och stångas med andra kunder, säger Erik Liedberg.

    Även på Bokia.se och Cdon.com har försäljningen tilltagit, enligt SvD.

    Jag hade inte funderat på det, men det verkar onekligen klantigt att lägga reastarten en dag före lön. Ska vi gissa att de tänker på det till nästa år? Men jag tror också på de invändningar jag hade inför reastarten. Rean har blivit urvattnad.

    Andra bloggar om: , ,

    Skrivet av av Carl @ 5:41

  • Kommentera

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Lär sig hur dina kommentardata behandlas.