Kommunal konsumentvägledning är onödig, tycker Stockholms finansborgarråd, moderaten Kristina Axén Olin. Hon kallar systemet med konsumentvägledare föråldrat.
– Vem som helst kan när som helst gå in på nätet och får konsumentinformation gratis, säger hon i en intervju i DN.
Vid årsskiftet tog den nya borgerliga majoriteten i Stadshuset ett första steg. Stadens centrala konsumentförvaltning lades ner och stadsdelsnämnderna fick ta över ansvaret. Men några extra resurser får de inte. Följden blir att fler konsumenter står utan vägledning.
Det här är ett utmärkt exempel på att politiker inte tänkt klart, eller snarast färdigt. För det första är konsumentvägledning lönsamt för samhället. Lagstiftningen är inte okomplicerad. Hur ska till exempel en fattigpensionär kunna söka information på nätet, och sedan tolka den? Ett annat exempel är olika invandrargrupper, bokstavligen luftlandsatta i vår konsumentdjungel.
Det kan väl inte vara så att den borgerliga majoriteten struntar i svaga grupper?
[…] har tidigare bloggat om vissa, framför allt borgerligt styrda, kommuners inställning till […]