De sista årsbeskeden för pensionssparande skickades ut den 12 mars, men anmälningarna mot rådgivningsföretagen fortsätter att ramla in. Malin Fors, jurist på Konsumentverket säger att mängden klagomål mot den här typen av företag har ökat väsentligt i år, läser jag i SvD. Även GP har en artikel om klagomålen.
– Det har kommit in någon anmälan tidigare, men inte alls i lika stor utsträckning.
Mest kritik har riktats mot Folkets allmänna pensionsrådgivare i Stockholm AB. De runt tjugo klagomålen har bland annat handlat om att det är svårt att komma i kontakt med företaget, som använder varumärket Pensions rådgivarna, och vissa konsumenter säger att de fått fakturor utan att ha tecknat något avtal, enligt SvD.
– Konsumenten har fått intrycket att säljarna ringer från PPM, säger Malin Fors, jurist på Konsumentverket till GP.
För 100 kronor i månaden erbjuder företaget rådgivning via mejl och sms samt ett efterlevandeskydd. ”Om du inte har valt efterlevandeskydd, så kommer staten att ta pengarna”, ska telefonförsäljarna ha sagt i flera av de fall som kommit in till Konsumentverket.
Något efterlevandeskydd kopplat till premiepensionen går dock inte att teckna på det viset. Först den dag konsumenten väljer att ta ut sin premiepension kan ett efterlevandeskydd komma i fråga. Att tjänsten har något med pensionen att göra kan alltså uteslutas, menar Konsumentverket som ser bolagets marknadsföring som vilseledande, skriver GP.
Frågan är hur pass bra det är med så kallade pensionsrådgivare. De tar i alla fall ut höga avgifter.
Andra bloggar om: PPM, Pensionsrådgivare, Pensions Rådgivarna
[…] har fått många klagomål mot företag som erbjuder nyhetsbrev och liknande tjänster. Nu läser jag om Svensk […]