Det finns ganska många aktörer som erbjuder dig råd om hur du ska placera dina pensionspengar för att få högsta möjliga avkastning. Jag har tidigare bloggat om de höga avgifterna, som gör det tveksamt om rådgivningen lönar sig.
Konsumentverket har fått många klagomål mot företag som erbjuder nyhetsbrev och liknande tjänster. Nu läser jag om Svensk Premierådgivning som värvat kunder med skojarmetoder.
Nu har Konsumentverket band som visar att företaget Svensk Premierådgivning skickat fakturor till personer som inte beställt varor från företaget.
– Banden visar att konsumenterna inte har ingått ett avtal. Ändå fick de ett bekräftelseavtal från företaget. Vi ser det som vilseledande, säger Pär Magnusson, jurist på Konsumentverket till DN.
På ett eller annat sätt verkar det vara en bransch man inte kan ha något stort förtroende för. Det ärt veksamt om du kan tjäna på råden, och du riskerar att bli lurad.
Uppdatering: DN har en artikel där en tidigare telefonförsäljare hos Svensk Premierådgivning berättar om företagets fix och trix.
Andra bloggar om: Pension, Pensionsrådgivning, PPM
Det är allmänt känt att pensionsrådgivare rekommenderar de livbolag som jobbar med högst kickback eller dyraste ”konferens”resor. Det brukar vara hög korrelation mellan vilka bolag som betalar mest per kund till pensionsmäklare och vilka bolag som pensionsmäklare rekommenderar.