Den globala försäljningen av mobiltelefoner väntas ha rasat med 18 procent under första kvartalet, visar en Reutersenkät. För helåret väntas en nedgång med drygt elva procent, berättar TT.
– Det stora tappet är analogt med vad som drabbar många andra branscher nu när konsumenterna väljer att hålla tillbaka sina inköp, säger Håkan Wranne, telekomanalytiker på Swedbank.
Men det finns en annan anledning också. Distributörerna och återförsäljarna har gjort allt de kunnat för att dra ner på sina lager för att binda mindre pengar.
– De har hellre en telefon för lite på hyllorna än en för mycket och de vill sälja de telefoner de har först innan de tar in något nytt, säger Håkan Wranne, till TT.
Försäljningssiffran kommer från fabrikanterna. Jag undrar därför hur mycket av försäljningstappet som beror på att vi konsumenter köper färre telefoner. Själv har jag just bidragit genom att köpa en ny lur, min gamla kära mobil dog. Den nya är en enkel lur, utan ”extra allt”. Den kan inte ens rosta bröd!
Andra bloggar om: Mobiltelefoner, Försäljning
Lämna ett svar