Marknadsföringen av rynkkrämer liknar den för de gamla patentmedicinerna. Lovar runt och har ett högt pris. Konsumentföreningen Stockholm har under flera år ägnat sig åt att granska rynkkrämerna och dess marknadsföring. De har bland annat anmält flera annonser till Läkemedelsverket för granskning.
Konsumentverket har också granskat marknadsföringen. Nu sätter KO ned foten mot marknadsföringen, i ett första fall. Kosmetikaföretaget L’Oreal Sverige AB lovar i sin reklam att deras produkter kan minska eller ta bort rynkor. KO, som inte hittat tillräckliga bevis för att påståendena är sanna, tar nu bolaget till domstol för att få stopp på marknadsföringen, skriver KoV i ett pressmeddelande.
I en annons för Lancôme High Resolution intygar en ”Dr Ruggiero” att krämen på en månad slätar ut rynkorna med 70 procent. I en annan annons, den här gången för Vichy Liftactiv Pro, påstås det att krämen är ”källan till frisk hud” och kan göra att rynkorna minskar med 43 procent eller för vissa försvinner helt.
Enligt KO bör det ställas särskilt höga krav på marknadsföringen när man använder sig av vad som är att betrakta som närmast läkemedelspåståenden. Dessa höga beviskrav har inte L’Oreal nått upp till menar KO och stödjer sig här på medicinsk expertis samt tidigare domar i Marknadsdomstolen.
KO anser därför att marknadsföringen är vilseledande och vill att Marknadsdomstolen förbjuder den. Samtidigt vill KO ha ett klargörande av domstolen om vilka bevis som krävs för den här typen av reklampåståenden.
Andra bloggar om: Rynkkrämer, L’Oreal, Marknadsföring, KO, Konsumentombudsmannen, Marknadsdomstolen
[…] för vilseledande marknadsföring. KO valde att driva en av anmälningarna, mot L’Oreal, vidare till MD. KO menade att L’Oréal marknadsför produkterna på ett vilseledande och överdrivet sätt, […]