Snart börjar den muslimska fastemånaden, Ramadan. Den börjar den 13 september och pågår till den 13 oktober. Under fastemånaden ska en rättrogen muslim avstå från att äta mellan solens upp- och nedgång. Men på kvällarna festas det. Inte minst avslutningen brukar för många vara en stor högtid med fest och presenter.
Rent materiellt räknar Svensk Handel med en omsättningsökning på mellan 500 miljoner och en miljard kronor, främst i form av speciella livsmedel, festkläder och presenter.
Jag tycker att det är otroligt att den här högtiden går så obemärkt förbi. I Sverige finns trots all cirka 450 000 muslimer. Påhittade högtider som Fars och Mors dag märks verkligen överallt, men Ramadan nästan inte märks.
Uppdatering: Nu har DN en artikel som rapporterar att dagligvaruhandeln tycks ha fattat galoppen. Men andra butiker har missat det tåget, skriver DN. Egentligen handlar det om en dubbelmiss, ett affärstillfälle och missad service till en stor grupp kunder.
Andra bloggar om: Ramadan, Muslimska fastemånaden, Muslimer, Firande
[…] artikel i SvD ger mig anledning att följa upp ett gammalt inlägg här på bloggen. Det handlade om hur den svenska handeln anpassar sig till den muslimska […]