En artikel i SvD ger mig anledning att följa upp ett gammalt inlägg här på bloggen. Det handlade om hur den svenska handeln anpassar sig till den muslimska fastemånaden, Ramadan, som just har börjat.
Ramadan är inte bara fasta, utan också fest. Det innebär bland annat festmåltider efter solens nedgång och inte minst under den avslutande festen eid al-fitr. Det är fråga om god mat, festkläder och presenter. År 2007 räknade svensk Handel med en omsättningsökning på mellan 500 miljoner och en miljard kronor, och den siffran lär inte ha minskat.
Många livsmedelshandlare och deras leverantörer har sett möjligheten, berättar SvD. De satsar på de matvaror som förknippas med festerna och lammproducenterna har anpassat produktionen.
Men övrig handel, till exempel leksakshandeln, har fortfarande inte sett möjligheterna.
– Jag väntar på att leksakshandeln ska satsa mer. Barnen har en väldigt central betydelse under ramadanmånaden och man ger barnen mycket leksaker. Överhuvudtaget delas det ut mycket presenter, så också heminredningsbutiker borde kunna förbereda sig bättre, säger Meta Troell, omvärldsanalytiker på Svensk Handel, till SvD.
Andra bloggar om: Ramadan, Muslimska fastemånaden, Muslimer, Firande, eid al-fitr
Lämna ett svar