Om du köper en konsert- eller sportbiljett till högre pris i andra hand kan du förlora pengar. Ställs konserten in kan du få tillbaka biljettens ursprungliga pris, men inte det du betalat. Dessutom finns risken att du inte ens kommer in.
Företag som säljer biljetter i andra hand vilseleder kunderna med sin marknadsföring. Det menar Konsumentverket som nu kräver att köparna ska informeras om att biljetterna kan vara värdelösa, uppger SVT-programmet Plus, som refereras av SvD.
Bakgrunden är att den auktoriserade biljettförsäljaren Ticnet tröttnade på att bolag sålde vidare biljetter till utsålda evenemang i andra hand till avsevärt högre priser.
Det är företagen Biljett Nu, Biljettshop, Slutsålt.se och Biljett 24 som måste förändra sin marknadsföring. Annars kan Konsumentverket välja att gå vidare med rättsliga åtgärder.
– Ticnet har i sina villkor angett att de kan makulera en biljett om de misstänker att den har sålts vidare i strid mot gällande regler. Detta bör framgå tydligt hos andrahandsförsäljarna, säger Cecilia Norlander, jurist på Konsumentverket till Plus.
Konsumentverket är också kritiskt mot att företagen påstått att de garanterar att kunderna kommer in på arrangemangen. Biljetterna finns ofta ute till försäljning på andrahandsförsäljarna sajter redan innan de släpps officiellt.
– De vet inte exakt hur många biljetter de kommer att ha till försäljning, säger Cecilia Norlander, enligt SvD.
Andra bloggar om: Konsertbiljetter, Sportbiljetter, Matchbiljetter, Biljett Nu, Biljettshop, Slutsålt.se, Biljett 24, Konsumentverket, Marknadsföring
[…] har kritiserat andrahandsförsäljare, som Biljett Nu, Biljettshop, Slutsålt.se och Biljett24. Det var det […]