När jag nyligen var på studentmottagning började spikmattor helt plötsligt diskuteras runt kaffebordet. Värdinnan hävdade entusiastiskt att de hjälpte mot det mesta, och hade själv investerat i en sådan. Det visade sig att flera av gästerna också följt hennes exempel.
Jag fick bita mig i tungan för att inte protestera. Det finns nämligen ingen vetenskaplig grund för sådana påståenden, trots att de marknadsförs som effektiva mot det mesta. Men KO är inte av samma mening, läser jag i Metro som i sin tur citerar Dagens Media.
Konsumentombudsmannen, KO, anser att spikmattetillverkaren Shakti bryter mot marknadsföringslagen. KO menar att Team Shakti inte presenterat bevis för en rad påståenden som man gör i sin marknadsföring. Bland annat påstår man att spikmattan kan bota sjukdomar som depression, migrän och fibromyalgi. Mattan ska också öka blodcirkulationen och syreupptagningen och motverka stress och låg energinivå.
KO vill nu ha bevis på påståendena annars strider reklamen mot marknadsföringslagen, skriver Metro.
Allt tyder alltså på att spikmattor bara är ett dyrt sätt att klia sig på ryggen.
Andra bloggar om: Spikmattor, Konsumentverket
[…] har bloggat om spikmattorna flera gånger. Det finns inget som tyder på att de har någon effekt trots att […]