web analytics
  • Nix telefonFler och fler hushåll vill inte ha säljsamtal till sin telefon och ansluter sig till NIX-registret. Idag är mer ån vart tredje hushåll i Sverige NIXade.

    Bloggen Researcher, som handlar om reklam och marknadsföring, har ett inlägg som funderar om hur det kan ändra direktmarknadsföringen. Researcher noterar att kurvan över antalet NIXade telefoner planar ut. Men det stora antalet kommer att innebära att vår mobiltelefon blir allt mer intressant för marknadsföring. Bluetooth-tekniken kommer att användas, exempelvis när vi närmar oss en butik. Då kommer ett reklambudskap.

    Även DN noterar i en artikel att fler företag använder vårt mobilnummer för säljsamtal. Mobilnummer går för närvarande inte att NIXa. Jag har tidigare berättat om att ICA lämnar ut numren till sina ”samarbetspartners”.

    Jag har hört talas om en annan effekt av alla NIXade nummer, det ökande antalet försäljare på stan. Du blir hejdad på gatan, eller ett tillfälligt försäljningsställe slås upp i ett köpcentrum. Ofta handlar det om el- eller telefonabonnemang. Men då gäller det att se upp, normal konsumentlagstiftning gäller inte. Du har till exempel ingen ångerrätt.

    Här är flera exempel på att regelverket borde ändras. Mobilnummer måste gå att NIXa, och konsumentlagstiftningen måste ändras så att den även gäller tillfälliga försäljningsställen.

    Andra bloggar om: , , , ,

    Skrivet av av Carl @ 18:23

  • En Kommentar

    • Jag tror inte att NIX kommer att plana ut. Minst hälften av Sveriges hushåll kommer inom ett par år att finnas i detta register. Jag hoppas precis som du att man snart kan nixa sin mobil, men som det ser ut nu så ligger det långt borta.

      Jag tror också att man måste stärka konsumentskyddet. Om man inte snart kan nixa sin mobil så är det kanske så att det krävs lagstiftning för dessa spärr-register istället för att det är en branschöverenskommelse som det är idag.

      Att det flyttar ut på stan tror jag bara är tillfälligt. Jag tror att många börjar tröttna på dessa försäljare som för att få upp sin provision överdrifter produktens eller tjänstens egenskaper. I takt med att man börjar tröttna på detta så tror jag fler och fler seriösa företag inser att det smutsar ner deras varumärke och de väljer andra kanalar (i alla fall så hoppas jag det blir så).

      Att ångerveckan ska gälla även för gatuförsäljning är självklart! Vi får hjälpas åt att lyfta frågan om en starkare konsumentlagstiftning.

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.