web analytics
  • Allmänt 16.09.2009

    Postkodlotteriet framhåller gärna att hela vinsten oavkortat går till välgörenhet. Det låter tjusigt, men den andelen visar sig bara vara drygt 20 procent, berättar DN. I år spås svenska folket köpa Postkodslotter för 2 miljarder kronor.

    Av omsättningen i fjol gick 40 procent tillbaka till spelarna i form av vinster. Detta samtidigt som Penninglotteriet och Triss gav tillbaka omkring 50 procent till spelarna.

    En lott kostar 150 kronor. 22,5 procent av priset går till välgörenhet, 40 procent går tillbaka till spelarna och 4,1 procent går till Novamedia, det nederländska bolaget bakom lotteriet. Konkurrenter som Sverigelotten delar ut runt 30 procent av försäljningen till idrott och föreningsliv.

    Postkodlotteriets Vd Niclas Kjellström-Matseke är inte nöjd med andelen som går till gåvor och han flaggar nu för att höja nivån:

    – Nästa år kommer vi att öka vår vinstmarginal rejält och jag skulle bli förvånad om vi inte lyckas betala ut 30 procent då, säger han till DN.

    Nyligen fälldes lotteriet i Marknadsdomstolen för att ha överdrivit vinstchanserna.

    Andra bloggar om:

    Skrivet av av Carl @ 10:07

  • En Kommentar

    Kommentera

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.