Efter en granskning av Postkodlotteriets marknadsföring valde Konsumentombudsmannen, KO, att dra bolaget inför domstol. Marknadsdomstolen gav KO rätt, berättar KoV i ett pressmeddelande.
Marknadsföringen i såväl annonstidningen som i direktadresserad reklam innehöll påståenden om vinstmöjligheterna som kunde vara vilseledande, menade KO. Till exempel gavs intrycket att en enda ort hade möjligheten att vinna ett mångmiljonbelopp. Först vid en närmare granskning framgick det att alla Sveriges orter kunde vinna den aktuella vinstpotten. Marknadsdomstolen menar i sitt utslag, precis som KO, att Postkodlotteriet överdrivit chanserna för en enda lotterideltagare att vinna hela vinstpotten.
KO stämde även Postkodlotteriet för bristande reklammarkering. KO ansåg att innehållet i annonstidningen PostkodNyheterna lätt kunde förväxlas med redaktionellt material, vilket även det strider mot marknadsföringslagen.
Marknadsdomstolen valde att gå på KO:s linje och förbjuder nu Postkodlotteriet att överdriva vinstchanserna i sin marknadsföring. Dessutom måste det tydligare framgå att PostkodNyheterna är en ren annonstidning.
Domen är förenad med ett vite på 750 000 kronor.
Andra bloggar om: Postkodlotteriet, Marknadsdomstolen, Marknadsföring, Reklam, KO, Konsumentombudsmannen
[…] fälldes lotteriet i Marknadsdomstolen för att ha överdrivit […]
[…] tidningen att sedan augusti 2007 har 100 anmälningar kommit in till Konsumentverket. Förra året fälldes lotteriet i Marknadsdomstolen för sin […]