web analytics
  • För att dokumentera vilka avtal som slutits ska telefonförsäljarna spela in samtalet, åtminstone det avsnitt som berör själva beställningen. Men det fixas och trixas med inspelningarna, läser jag i DN.

    Ett exempel är det omdiskuterade företaget Naturex, som sålt hälsopreparat per telefon, med rena skojarmetoder. Många kunder klagade, och påstod att de inte beställt något. När Naturex överklagade beställde Konsumentverket in inspelningarna och det slutade med att verket lät Statens kriminaltekniska laboratorium, SKL, undersöka inspelningarna.

    Undersökningen visade att kunderna inte hade tackat ja till att köpa kosttillskott från bolaget. Konsumentombudsmannen polisanmälde då företaget för grov urkundsförfalskning, berättar DN.

    SKL:s kontroll av Naturex har inte avskräckt andra från att klippa i säljband.

    – Vi får in runt fem fall per år och i drygt hälften av dessa ärenden visar det sig att materialet har varit klippt fast de inte skulle ha varit det, säger Peter Bergström, gruppchef för bild- och ljudgruppen hos SKL, till DN.se.

    Det finns bara ett sätt att hantera påstridiga telefonsäljare, och slippa bli lurad. Säg att du inte är intresserad, och lägg på luren. Diskutera aldrig. Eller ännu hellre, anmäl dig till NIX-registret, en länk finns nedan till höger. Då slipper du säljsamtal, det fungerar mycket bra.

    Andra bloggar om: , , ,

    Skrivet av av Carl @ 14:16

  • En Kommentar

    Kommentera

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.