Warning: Constant ABSPATH already defined in /customers/8/4/0/konsumenter.se/httpd.www/blogg/wp-config.php on line 22 Carls konsumentblogg » Blog Archive » PTS kräver bättre prisinformation
  • Telekom 16.10.2009

    Att teleoperatörerna fixar och trixar med sina priser är ingen nyhet. En operatör kan till exempel tillämpa minutdebitering i stället för att debitera för verklig tid. Om du ringer med en operatör som har minutdebitering får du för ett samtal som tar en minut och en sekund, betala för två minuter.

    Nu vill kommunikationsmyndigheten PTS bättre prisinformation från operatörerna till konsumenterna, skriver de i ett pressmeddelande.

    Teleoperatörer bör tydligt informera om samtalspriser, öppningsavgifter och debiteringsintervall på bland annat sina webbplatser. Bakgrunden är att PTS bland annat funnit att det kan vara svårt för en konsument att jämföra olika erbjudanden, eftersom vissa operatörer inte presenterar priser och villkor på ett tydligt sätt.

    Teleoperatörerna bör också presentera uppgifterna på ett inbördes lika tydligt sätt. Det innebär till exempel att inte dölja vissa priser och villkor.

    I råden förtydligar PTS även hur informationen bör vara tillgänglig. Bland annat bör informationen finnas på operatörernas försäljningsställen eller vara möjlig att få via post.

    De allmänna råden träder i kraft den 1 november, skriver PTS.

    Vad som får mig att höja på ögonbrynen är att det är bör-krav, inte skall-krav. Vi får se vad resultatet blir.

    Andra bloggar om: , , ,

    Skrivet av av Carl @ 9:09

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.