web analytics
  • För några dagar sedan bloggade jag om sajten Äkta vara. Det har hänt mer sedan dess. Bland annat har Joakim på bloggen Hygienkonsult ifrågasatt trovärdigheten hos Äkta vara.

    Han konstaterar att Äkta vara utger sig för att vara en ”ideell konsumentförening” trots att den uppenbarligen består av fem personer. Föreningen säljer också rättigheter till en ny livsmedelsmärkning – ”Äkta vara”. Kravställning och ”certifiering” sköter de själva.

    Jag citerar Joakim: ” All annan form av seriös certifiering, där det avgörs om en specifik märkning (KRAV, Nyckelhålet, Fairtrade) ska få användas på en specifik produkt, utförs av en oberoende tredje part, oftast certifieringsföretag, som är ackrediterade och godkända av SWEDAC*. Om de inte var oberoende skulle märkningen tappa all form av trovärdighet. En trovärdighet som tyvärr saknas hos Äkta vara.”

    Även Louise Ungerth på Konsumentföreningen Stockholm ifrågasätter ”Äkta vara” och dess frontfigur Mats-Eric Nilsson på sin blogg. Hon ställer ett antal frågor till honom.

    Hon ställer ett antal frågor till Mats-Eric. Jag citerar en: ” Du säger att det inte behövs tillsatser om man hanterar maten rätt. Kan du utveckla vad du menar med det?”

    Där slår hon huvudet på spiken. Det är lätt att komma med svepande formuleringar utan att förklara sig. Tror ni att hon kommer att få svar?

    Själv ifrågasätter jag varför ”Äkta vara” finns. Profiterar man på den oro för tillsatser som skapats genom all uppmärksamhet för Mats-Erics, delvis mycket okunniga, bok ”Den hemlige kocken”.

    Andra bloggar om: , , ,

    Skrivet av av Carl @ 20:26

  • En Kommentar

    Kommentera

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.