Det är nog ingen som längre tror att de biljettpriser som lågprisflyget marknadsför är de som man verkligen får betala. Jag har tidigare bloggat om fenomenet.
Nu har Konsumentverket och dess motsvarigheter i 11 andra EU-länder gjort en kartläggning av extrakostnaderna. Arbetet har letts av det norska konsumentverket, Forbrukerombudet, som också skrivit en EU-rapport (pdf).
SvD har skrivit en artikel om rapporten, som också gett upphov till ett pressmeddelande från Konsumentverket, och ett inslag i Rapport.
När man bokar en flygbiljett idag kan den del av kostnaden som utgör skatter och avgifter beskrivas på olika sätt hos olika flygbolag. Flygplatsavgift, bränsletillägg, incheckningsavgift och kreditkortsavgift är några exempel, skriver SvD.
Detta kan upplevas som förvirrande enligt EU-rapporten, och i förlängningen få konsumenter att göra köp de annars inte hade gjort.
– När man sätter ett lågt pris på själva biljetten kanske konsumenten tänker att ”det här var billigt – jag köper den”. Ett annat bolag som speglar själva priset mer korrekt kanske verkar dyrare, fast de i slutändan kostar lika mycket. Man ska visa saker och ting för vad de verkligen är, säger Henrik Hoffmeister, jurist på Konsumentverket, till Rapport.
I EU-rapporten föreslås också enligt SVT att priset för en flygbiljett ska bli tydligare genom en striktare uppdelning: priset, flygplatsavgifter och skatt. I priset ska oundvikliga kostnader ingå, till exempel för bränsle.
Andra bloggar om: Resor, Flygbolag, Lågprisflyg, Tilläggssavgifter
[…] blir lågprisflyget inte så billigt, som jag tidigare bloggat om. Sedan tidigare finns en EU-rapport med olika bolags avgifter och TT har granskat Ryanairs avgifter. Nu har DN sammanställt olika […]
[…] i SvD som i sin tur refererar en artikel i brittiska The Guardian. Detta oskick har jag bloggat om flera […]