Det här var väl inget nytt, tänker jag. När jag var grabb ändrades storleken på chokladkakorna med jämna mellanrum. ”Ny storlek” stod det på förpackningen, den var oftast lite större men priset hade ökat än mer. Och GB:s storstrut blev mindre och mindre för varje år, men priset var detsamma. När det gäller storstruten vet jag inte bestämt, men jag upplevde det så.
Anledningen till min betraktelse är en artikel i DN, där de visar hur tillverkarna krymper mängden i förpackningarna. Det finns många exempel, alltifrån Carlsbergs läskeblask, via Cloettas chokladkakor och Swedish Matchs snusburkar, till Gevalias kaffepåsar.
– Vi har inte på något sätt försökt vilseleda konsumenterna. Det framgår tydligt på förpackningen att den väger 450 gram, säger Kjersti Oppen som är informationschef på Gevalia.
Tror fasen det. Skulle de dessutom ge fel vikt på påsarna skulle de dessutom bryta mot lagen. Men för de flesta är en kaffepåse en kaffepåse, och få kollar nog den vikt som står på den.
Men osmakligt är det lika förbaskat! Gör som jag, som är yrkesskadad, kolla alltid jämförpriset på hyllkanten!
Andra bloggar om: Förpackningar, Innehållsmängd, Vikt, Volym, Jämförpris
[…] ständigt ändrades. Den nya storleken innebar aldrig ett lägre pris, tvärt om. Den här typen av storleksblåsning är inte ovanlig, men mycket […]
[…] har flera gånger bloggat om den klassiska bluffen att minska innehållet i förpackningar men inte sänka […]