web analytics
  • Jag har flera gånger bloggat om den klassiska bluffen att minska innehållet i förpackningar men inte sänka priset.

    Nu har GP en artikel om bluffen, med ett 30-tal exempel, men uppmärksammar också några varianter av bluffen. Till exempel kan tillverkaren sälja förpackningar med olika mängd i förpackningen, trots att förpackningarna ser lika stora ut. På så sätt kan du i en affär få betala ett betydligt högre pris för innehållet, trots att du tror att du köpt identiska varor. En annan variant är att ha olika vikt i lika stora förpackningar med närbesläktade varor, till exempel kryddblandningar.

    Det enda sättet vi konsumenter kan konstatera bluffandet är att jämföra kilo-, volym- eller styckpris, men det kan vara svårt när man jämför mellan olika affärer. Men om du hittar en sådan bluff – klaga hos butiken! Det gjorde jag härom dagen. Du kan också göra en anmälan till Konsumentverket, det handlar ju om falsk marknadsföring.

    Andra bloggar om: , , , , ,

    Skrivet av av Carl @ 6:35

  • Kommentera

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.