Jag har flera gånger bloggat om den klassiska bluffen att minska innehållet i förpackningar men inte sänka priset.
Nu har GP en artikel om bluffen, med ett 30-tal exempel, men uppmärksammar också några varianter av bluffen. Till exempel kan tillverkaren sälja förpackningar med olika mängd i förpackningen, trots att förpackningarna ser lika stora ut. På så sätt kan du i en affär få betala ett betydligt högre pris för innehållet, trots att du tror att du köpt identiska varor. En annan variant är att ha olika vikt i lika stora förpackningar med närbesläktade varor, till exempel kryddblandningar.
Det enda sättet vi konsumenter kan konstatera bluffandet är att jämföra kilo-, volym- eller styckpris, men det kan vara svårt när man jämför mellan olika affärer. Men om du hittar en sådan bluff – klaga hos butiken! Det gjorde jag härom dagen. Du kan också göra en anmälan till Konsumentverket, det handlar ju om falsk marknadsföring.
Andra bloggar om: Förpackningar, Innehållsmängd, Vikt, Volym, Jämförpris, Förpackningsstorlek
Lämna ett svar