Man ska välja till tilläggstjänster, inte välja bort. Det tycker Konsumentverket som dragit nätresesäljaren Mr Jet inför skranket och Marknadsdomstolen går på samma linje. Domen är vägledande.
När man bokade resor via Mr Jets webbplats var vissa tilläggstjänster, som avbeställningsskydd och servicepaket, förvalda. Resenärerna tvingades välja bort dessa för att de inte skulle ingå i bokningen.
Enligt egen uppgift har Mr Jet upphört med förvalda tjänster, skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande. Men eftersom rättsläget är oklart ville KO att Marknadsdomstolen skulle reda ut vad som gäller och även förbjuda Mr Jet att använda metoden igen. Domen är vägledande och innebär att även andra bolag som säljer varor och tjänster med samma säljmetod på Internet tvingas följa den.
– Det här är en viktig signal till företag om att den här säljmetoden som enligt Marknadsdomstolen liknar negativ säljmetod eller negativ avtalsbindning är olaglig. Metoden gynnar säljaren på konsumentens bekostnad och gör det svårt för konsumenten att ta ett välgrundat köpbeslut, säger Agneta Broberg, ställföreträdande Konsumentombudsman.
Även GP har en artikel om domen.
Andra bloggar om: Näthandel, E-handel, Tilläggstjänster, Konsumentverket, Marknadsdomstolen
[…] ruta. Konsumentverket anser att detta är negativ avtalsbindning och Marknadsdomstolen har tidigare gett KO rätt i en vägledande […]