Jag har tidigare berättat om Microsofts planer på att göra datorn till reklamplats, men det är två artiklar i Dagens Media som får mig att sätta den rubriken. Den ena handlar om att vi ska få titta på reklam när vi ska ta ut pengar.
Kontanten, som har 200 uttagsautomater runt om i Sverige, börjar med reklam i automaterna. Tanken på reklam i automaterna har varit med ända sedan företaget startade för två år sedan. Annonsören kan specialdesigna olika erbjudanden och filmer beroende på var i landet reklamen visas eller vem som stoppar in kortet. Olika kampanjer kan visas vid olika tidpunkter under dagen för att nå målgruppen i olika situationer.
Idag visar Kontanten reklam för Aftonbladet, Wayfinder och SOS Barnbyar. Förutom korta filmer ska företaget erbjuda annonsörerna att ge kunderna kuponger direkt i automaten. Varje automat har fyra kassetter som laddas med olika valörer, men en av dem kan upplåtas till kuponger istället. Ett annat alternativ är att kunden får en kupong som kan rivas av från uttagskvittot. Kontantens 200 automater når i dag 500.000-600.000 personer per månad, uppger företaget för Dagens media.
Den andra artikeln handlar om reklam när du ringer till en mobiltelefon. Dagens Media skriver: Först kom speciella ringsignaler. Sedan insåg någon att sekunderna innan någon svarar i andra änden kan förgyllas med musik i form av uppringningssignaler. Nu kommer nästa steg – reklam. . För bolag som är kunder hos Tele2 är det fritt fram att lägga in sina egna reklambudskap.
Från början var det här främst en tjänst för privatpersoner som ville ha låtar istället för tutet när någon ringer upp. Men nu kan även företag ta vara på möjligheten. För 995 kronor ingår upp till 100 abonnemang och meddelandet ligger kvar på obestämd tid, enligt tidningen.
Och jag som redan tröttnat på att lyssna till Vivaldi medan jag väntar på att komma fram till kundtjänsten hos något företag. Blir det reklam kommer jag nog att osäkra mitt vapen!
Andra bloggar om: Uttagsautomat, Kontanten, Reklam, Mobiltelefon
Lämna ett svar