Många tror att konsumentlagstiftningen ger dem rätt att lämna tillbaka eller byta saker de fått, men så är inte fallet. Jag ska försöka reda ut begreppen lite.
Nästan alltid måste du ha ett kvitto med dig när du ska byta eller lämna tillbaka en vara. Du kan också styrka köpet på annat sätt, till exempel med ett kontoutdrag för ett bank- eller kreditkort.
Konsumentköplagen ger dig rätt att gå tillbaka till säljaren med en defekt vara, att reklamera. Det måste du göra inom skälig tid efter det att defekten upptäckts. Under tre år har du möjlighet att låta säljaren reparera varan eller få den utbytt mot en likvärdig.
Många affärer tillämpar öppet köp, speciellt i juletider. Att handla på öppet köp betyder att du får pengarna tillbaka om du ångrar köpet och lämnar tillbaka det du köpt inom en viss tid. Det är ett frivilligt åtagande från butiken.
Har du fått kläder eller skor som inte passar brukar det gå att byta varan, om affären har bytesrätt. Det innebär att du kan lämna tillbaka varan och välja en annan i stället.
Nu kommer ångerrätten. Om du köper något på postorder, av en telefonförsäljare, från TV-shop, på Internet eller vid hemförsäljning, har du 14 dagars ångerrätt när du handlar inom Sverige.
Om du undrar över dina rättigheter kan du ta en titt på Konsumentverkets webbplats.
Andra bloggar om: Ångerrätt, Bytesrätt, Öppet köp, Konsumenträtt, Konsumentlagstiftning
[…] en artikel i GP som handlar om öppet köp så inser jag att jag bara berört ämnet som hastigast tidigare, då handlade det om att lämna tillbaka eller byta julklappar. Så nu får jag vara lite […]
[…] gör det bekvämt för mig och hänvisar till mitt tidigare inlägg i frågan samt ett mer utredande inlägg om öppet köp. Det finns nämligen en del att tänka på […]