”Bredbandsbolagen ljuger om hastigheten” lyder rubriken på en artikel i DN. Knappast någon nyhet, det är ytterst sällan som hastigheten på bredbandet når upp till den högsta hastighet som operatörerna marknadsför. Du får ju också notera deras reservation, ”upp till”.
Det nya är i stället ett, troligen prejudicerande, utslag i Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Bredbandskunden Erik Hellsten hade beställt Bredbandsbolagets tjänst ”upp till 24 Mbit per sekund”.
Erik Hellsten testade sitt bredband med tjänsten bredbandskollen.se.
– Trots att jag betalade för 24 Mbit per sekund fick jag mätresultat på 5, säger han.
Erik Hellsten kontaktade bolaget och de ansåg att mätmetoden inte var riktig och när han mätte med bolagets metod toppade han på 10 Mbit per sekund.
– Men de kunde inte leverera i närheten av 24 Mbit, utan hänvisade till en klausul i avtalet. Jag tyckte att jag betalade för 24 och de kunde inte leverera den tjänsten, säger Erik Hellsten till DN.
I sin anmälan till ARN ville Erik Hellsten att Bredbandsbolaget skulle sänka priset till dess att bolaget kunde leverera högre hastighet.
ARN ansåg att bolaget låg långt ifrån den hastighet man utlovat. Erik Hellsten fick rätt och i dag betalar han för 8 Mbit, berättar tidningen.
Skillnaden mellan uppgiven och verklig hastighet, eller rättare sagt bandbredd, var alltså stor. Det lär bli svårt att få igenom reklamationer om skillnaden är mycket mindre. Men mät och pröva!
Ett tips i sammanhanget kan vara: Får du dåliga resultat, starta om modemet och mät igen. Modemet förhandlar nämligen om hastigheten med telefonstationens utrustning när det slås på. Skulle det vara dåliga förhållanden just då använder modemet i fortsättningen den låga hastigheten. Ända till dess hastigheten förhandlas på nytt, då det slås på igen.
Andra bloggar om: Bredband, Hastighet, Bandbredd, Allmänna reklamationsnämnden, ARN
Snygg blogg.
[…] bara några dagar sedan berättade jag att Bredbandsbolaget förlorat i Allmänna Reklamationsnämnden, ARN. Då gällde det utlovad […]