För bara några dagar sedan berättade jag att Bredbandsbolaget förlorat i Allmänna Reklamationsnämnden, ARN. Då gällde det utlovad respektive levererad hastighet, eller rättare sagt bandbredd. Men nu är de fällda i ett fall som får mig att ta mig för pannan.
För ett par år sedan ringde en kvinna i Norrland och sa upp sitt internetabonnemang hos Bredbandsbolaget. Orsaken var att hon skulle flytta. Bredbandet stängdes av – men bolaget fortsatte att dra avgiften, 320 kronor per månad, från hennes konto via autogiro. Först något år senare upptäckte kvinnan den ovälkomna utgiften och inte förrän vid nyår 2007 slutade bolaget ta betalt, enligt GP Konsument.
Kvinnan krävde att få tillbaka de drygt 4 000 kronor som hon hade betalat i onödan. Företaget sade nej, dels för att kunden inte skickat in någon uppsägningsblankett och dels med argumentet att hon hade annullerat sin uppsägning genom att fortsätta betala. ”Det har därför inte framgått för Bredbandsbolaget att NN avsåg fullfölja sin uppsägning”, skriver bolagets jurist till ARN.
Det resonemanget duger inte, fastslår nämnden. Avtalet kan sägas upp per telefon; företaget har inte rätt att kräva skriftlig uppsägning, skriver tidningen.
Jag fattar inte hur Bredbandsbolaget resonerar. Det var inte hon som fortsatte att betala. Det var bolaget som fortsatte att dra pengar från hennes konto. Hon hade visserligen glömt att ta bort medgivandet för autogiro, men ändå. Bolagets agerande ger en stor fet plump i klassboken. De rosar inte precis marknaden.
Andra bloggar om: Bredbandsbolaget, Allmänna reklamationsnämnden, ARN
Sånt här önskar man kunde undvikas. Och hur lätt är det inte att glömma att ta bort ett medgivande från bankgirot…man tror ju att företagen sköter sig. Och om de nu har missat borde de snabbt löst frågan när hon kontaktade dom.
Bredbandsbolaget lovar så mycket men håller lå litet!
Ja det är sant, deras problem är kvaliteen på bredbandet är mer än dålig.
När till och med Post och Telestyrelsen nämner att Bredbandsbolaget har fler anmälningar mot sej än vad alla andra har tillsammas.
Det säger inte lite det.
Har egen erfarenhet frå vår dotters bredbadsbolags-anslutig som strular oftare ä vad som ka känas tillfredsställande.
Och IP-telefoni ska man inte fundera på att skaffa sej om man vill ha en fungerande telefon! Det är 70% risk att din telefon funkar när du behöver den.
Men betalt vill man ha med kvalité levererar man inte!
Allan F
Har haft BBB något år eller två nu, och allt fungerade bra tills det nya modemet gick sönder. Det var bara början på problemen och de är inte slut.
Alla vars modem gått sönder har fått dessa utbytta mot begagnade utbytesmodem. Vi är inne på vårt 4:e eller 5:e på ca 4 månader. Förra gången blev vi lovade ett helt nytt då vi haft “sådan otur” med de begagnade. Vi fick inte ett nytt utan ett begagnat igen. Vi har problem med det här också. Alla modem vi fått har haft olika fel, och alla kablar är utbytta, så felet ligger inte någon annanstans än i modemen. Ett modem stod bara och blinkade, i ett annat låg hela innanmätet löst…
Senast blev jag ombedd att testa att köra direkt via modemet och inte via routern, då han på supporten misstänkte att det är något fel på routern som stör ut modemet. Konstigt att vi inte haft det här problemet med de tidigare modemen då. Kollade och konstaterade att felet kvarstår, det är alltså inte routern som stör. Ringde tillbaka och sa att felet kvarstår vilket då borde bevisa en gång för alla att modemet är kass. Vad ber mig supportsnubben att göra då? Jo, att plugga in strömförsörjningen till modemet i ett annat vägguttag, för att se om det nuvarande kanske skickar ut för hög eller för låg spänning!!! Men va faan, är de helt korkade eller tror de att vi kunder är det? Om det vore fel på vårt vägguttag borde väl vi haft det här problemet också på tidigare modem?
Att det fungerar utmärkt med modem av andra fabrikat som jag lånat av vänner och bekanta, eller med modem av samma fabrikat fast utan telefonstödet (då vi ringer med BBB också) bevisar väl ytterligare att deras begagnade utbytesmodem är skit, och att vårt nuvarande modem är kass?
Jag har nu gett dem en absolut sista chans att skicka ett helt nytt modem. Tar de inte den chansen byter vi bredbandsleverantör och telefonoperatör med en gång. Jag har redan kollat upp vilka alternativ vi har, och bestämt mig för vilka leverantörer vi ska ta, och vilka abonnemang. Jag är redo att trycka på knappen, om inte BBB försöker behålla oss som kund.