web analytics
  • Hantverkstjänster 02.02.2010

    Klagomålen på hantverkare ökade med tio procent under 2009 jämfört med 2008, skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande.

    Av de totalt cirka 104 000* konsumentklagomålen från förra året handlade 21 785 om boende, det vill säga mer än vart femte klagomål. Hälften av dessa klagomål handlar om reparations- och underhållstjänster – en ökning med tio procent jämfört med 2008.

    – ROT-avdraget infördes i december 2008 och har säkert gjort att fler valt att anlita hantverkare än tidigare. Det kan vara en förklaring till den kraftiga ökningen av klagomål, säger Helena Olofsson, boendeexpert vid Konsumentverket.

    Jag har tidigare bloggat om att även antalet ärenden som gäller denna typ av ärenden hos ARN har ökat.

    Ett sätt att undvika tvister är att skriva avtal om tjänsterna. Då finns allt på papper.

    Även TT har en artikel om KoV:s statistik.

    Andra bloggar om: , , ,

    Skrivet av av Carl @ 8:03

  • Kommentera

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.