Konsumentverkets kamp mot den oseriösa ockrarbranschen med sms-lån går vidare. Det senaste inslaget rör deras marknadsföring. Fem av sex stora aktörer på sms-lånemarknaden har efter hot om vite gått med på att utesluta ”snabba lån” i sin marknadsföring, läser jag i GP.
Enligt konsumentombudsmannen är det solklart att marknadsföringen om snabba pengar inom loppet av 10-15 minuter strider mot god kreditgivningssed. ”Den påverkar mottagarens förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut”, heter det, skriver GP.
Efter flera skrivelser och ett slutligt viteshot har nu de flesta låneföretagen gått med att ta bort locktoner som ”låna upp till 10 000 kronor på bara tio minuter” och motsvarande i sin reklam.
De fem lånegivare som godkänt förbudet om att marknadsföra begrepp som ”snabba pengar bara några minuter” är Folkia, Ferratum, Meddelandelån, Risicum och Thorn. Den enda lånegivaren som inte godkänt Konsumentverkets krav är Easy Credit.
– Man vägrar skriva på men säger att man har för avsikt att ta bort reklamen om snabba pengar, säger Gabriella Fenger-Krog som driver ärendet för konsumentombudsmannen till GP.
Vi får hoppas att det här blir ännu ett steg mot att den här oseriösa verksamheten försvinner.
Andra bloggar om: Mikrolån, Sms-lån, Snabblån, Ocker, Folkia, Ferratum, Meddelandelån, Risicum, Thorn, Easy Credit, Konsumentverket, Marknadsföring, Reklam
[…] en tid driver KO en kampanj mot sms-låneföretagens marknadsföring av ”snabba pengar”. Det argumentet får inte användas […]