SJ har meddelat att de slopar resegarantin med hänvisning till det extrema väderläget. Men Konsumentombudsmannen, Gunnar Larsson, håller inte med. Garantin kan inte slopas, säger han till SvD.
– Oavsett om man åker båt, tåg eller flyg har man enligt EG-förordningen rätt att få tillbaka pengar. Normalt sett har man även rätt att få göra ombokningar och få fria måltider. Sedan kan SJ komma fram till att en del får tillbaka pengar och andra inte, men varje ärende måste prövas enskilt, säger Gunnar Larsson.
Gunnar Larsson uppmanar alla som drabbats av förseningar och inställda tåg att lämna in en ansökan om ersättning, trots SJ:s uttalande.
Gör det, det finns ingen anledning att finna sig i SJ:s beslut. Nekas du ändå, gå vidare till Allmänna reklamationsnämnden och gör en anmälan till Konsumentverket. Verket har mer upplysningar om dina rättigheter och hur du klagar på tågresor på sin webbplats.
Uppdatering: SJ har meddelat att resegarantin åter ska gälla, men hävdar fortfarande att de hafe rätt att avskaffa den tillfälligt.
Andra bloggar om: SJ, Resegaranti
[…] SJ sin resegaranti med hänvisning till ett extremt väderläge. Beslutet kritiserades bland andra av KO som hävdade att garantin inte kunde […]